Allah övliyalarının qeybi
qüdrətlərinə iman bəsləmək
Quranın aşkar şəkildə Allahın bəzi saleh bəndələrinin qeybi qüdrətlərini təsdiq etməsinə baxmayaraq, araşdırmaçılardan bəziləri belə düşünürlər ki, buna inam “üluhiyyətdə tövhid” prinsipi ilə uyğun deyil. Bu məsələni həqiqətini açıqlamaq üçün Qurana müraciət edək:
Allah övliyalarının qeybi qüdrətlərinə etiqad bəsləmək iki cür təsəvvür oluna bilər:
1. İnsan Allahdan başqa hər hansı bir insanın allahlıq məqamına malik olduğuna etiqad bəsləsin, onu (o insanı) qeybi qüdrətin əsl və birbaşa mənşəyi hesab etsin, Allahın işlərini birbaşa ona nisbət verərək onu Allah hesab etsin. Belə bir etiqadın Quran, sünnə və tövhid məktəbinin qəti prinsiplərinə əsasən, qəbuledilməz olduğu aydın bir məsələdir. Bu etiqad üluhiyyətdə şirk deməkdir. Qurani-məcid də bu təfəkkürü inkar edərək, belə buyurur:
“Ona bənzər heç bir şey yoxdur”.[“əş-Şura”, 11]
“Onun heç bir tayı-bərabəri (bənzəri) də yoxdur!”[ “əl-İxlas”, 4]
Elə buna görə də Allahdan başqasının müstəqil qüdrət sahibi olduğuna etiqad bəsləmək şirkə səbəb olur. Çünki bu halda Allahdan başqa bir şəxsin Allaha bağlı olmadan müstəqil qeybi qüdrət mənşəyi olduğu nəzərdə tutulur, Allaha məxsus olan bir şey ona nisbət verilir. Bir halda ki, bütün qüdrətlərin mənşəyi yeganə olan Allahdır.
2. İkinci təsəvvür isə, ilahi övliyaların qüdrətlərinin Allahın yenilməz qüdrətindən qidalandığına inanmaqdır. (Buna inanmaqdır ki) Onlar bu qüdrəti əldə etmək və istifadə etməkdə heç bir istiqlaliyyətə malik deyildirlər. Həm öz varlıqlarında və həm də Allahın onlara verdiyi bu qüdrətdən istifadə etməkdə Allahdan asılıdırlar. Allaha yaxın bəndələr yalnız Allahın izni ilə qeybi qüdrətə malikdirlər.
Bu təfəkkür tərzinə əsasən, belə qeybi qüdrətləri olan Allahın saleh bəndələri, yalnız Onun sonsuz qüdrətinin təcəllisi və Onun cəmiyyətdə təzahür etməsi üçün bir vasitədirlər. Onlar bu qüdrətdən yalnız Allahın izni ilə istifadə edirlər. Qurani-məcid də “Rəd” surəsində bu məsələyə işarə edərək buyurur:
“Allahın izni olmadıqca heç bir peyğəmbər heç bir möcüzə gətirə bilməz”.[ “ər-Rəd”, 38]
Buna əsasən, dünya müsəlmanlarının Allah rəsulu (s) və ya başqa saleh bəndələrin qeybi qüdrətlərinə iman bəsləmələri onların Allahın izni ilə bu fəzilətə malik olması və bu işdə heç bir istiqlaliyyətə malik olmamaları mənasını daşıyır. Əgər həzrət İsa (ə) korlara şəfa verə və əlacsız xəstəlikləri sağalda bilirdisə, bunlar hamısı Allahın qüdrəti və izni ilə olmuşdur. Çünki uca Allah bir insana təbii bir qüvvə verdiyi kimi, müəyyən olunmuş yerlərdə və icazəli surətdə istifadə etmək üçün öz saleh bəndələrinə təbiətin fövqündə olan qeybi qüdrət də verə bilər.
Şübhəsiz, belə etiqad İslamın əsas prinsipləri və tövhidin bütün dərəcələri ilə tam uyğundur. Çünki bu etiqad Allah övliyalarını Allah kimi tanımaq və ya Allaha aid olan işləri onlara nisbət vermək deyil. Bu məsələyə daha artıq izah vermək üçün onun Quran baxımından araşdırılmasına davam edək:
Həzrət İsanın (ə) qeybi qüdrəti
Qurani-kərim bəzi ayələrində həzrət İsanın (ə) belə fövqəladə qüdrətə malik olduğunu sübut edir. Belə ayələrdən bəzilərini xatırladırıq:
“Mən, həqiqətən, Rəbbinizdən sizə möcüzə gətirmişəm. Sizin üçün palçıqdan quşa bənzər bir surət düzəldib ona üfürərəm, o da Allahın iznilə quş olar. Anadangəlmə korları, cüzam xəstəliyinə tutulanları sağaldar və Allahın iznilə ölüləri dirildərəm. Mən evlərinizdə yediyiniz və yığıb saxladığınız şeyləri də sizə xəbər verərəm. Əgər möminsinizsə, bunda (söylədiklərimdə peyğəmbər olduğuma) bir dəlil vardır”.[“Ali-İmran”, 49]
Quranın bu aşakar ayələrində ölüləri diriltmək kimi fövqəladə işlər həzrət İsaya (ə) nisbət verilməklə yanaşı, onun bu işləri Allahın izni və əmri ilə görməsi də diqqətə çatdırılır.
Həzrət Süleyman (ə) və qeybi qüdrət
Həzrət Süleymanın (ə) xüsusiyyətlərindən bir də ona əzəmətli bir hakimiyyətin verilməsidir. O, yalnız insanlara deyil, cin və vəhşi heyvanlara da hökmranlıq edirdi. Sözsüz ki, belə bir geniş hakimiyyət üçün fövqəladə qüdrət lazımdır. Qurani-məcid bir çox ayələrdə həzrət Süleymanın (ə) fövqəladə qüdrətinə işarə etmişdir. Burada ixtisara riayət etməklə, onlardan bəzilərini xatırladırıq:
“Süleyman Davuda (peyğəmbərlikdə, elmdə və mülkdə) vərəsə oldu və dedi: “Ey insanlar! Bizə quş dili öyrədildi və (peyğəmbərlərə, padşahlara nəsib olan) hər şeydən verildi. Bu, həqiqətən, açıq-aşkar bir lütfdür!” (Bir gün) Süleymanın cinlərdən, insanlardan və quşlardan ibarət qoşunu toplandı. Onlar cərgə-cərgə düzülüb (nizamla) gedirdilər. Nəhayət, onlar qarışqa vadisinə gəlib çatdıqda, bir qarışqa dedi: “Ey qarışqalar! Yuvalarınıza girin ki, Süleyman və ordusu özləri də bilmədən sizi basıb əzməsinlər!” (Süleyman qarışqanın) bu sözündən gülümsəyib dedi: “Ey Rəbbim! Mənə, mənim özümə və ata-anama ehsan buyurduğun nemətə şükür etmək üçün ilham (qüvvət) ver!”[“ən-Nəml”, 16-19]
Bu ayələrdən aydın olur ki, həzrət Süleyman (ə) quşların dilini bilmək və cinlərə hökmranlıq etmək kimi qeybi qüdrətlərə malik imiş. “Ənbiya” surəsində belə oxuyuruq:
“Bərəkət verdiyimiz yerə (Şama) doğru şiddətlə əsən küləyi də Süleymana Biz ram etdik. Biz hər şeyi bilənik!”[3 “əl-Ənbiya”, 81]
Bundan əlavə, Quranın başqa (məs: “Səba”, 12, “Sad”, 36-40 və “Nəml”, 17-44) ayələrində də həzrət Süleymanın (ə) qeybi qüdrətlərinə işarə edilmişdir.
Həzrət Yusifin (ə) qeybi qüdrəti
Quran baxımından Yusif peyğəmbərə (ə) də bu ilahi nemət verilmişdir. Aşağıdakı ayə onun qeybi qüdrətlərinin bəzilərinə işarə edir. Bu ayədə o həzrət öz qardaşlarına deyir:
“Bu köynəyimi götürüb aparın, atamın üzünə sürtün (atın), o, (yenidən) görməyə başlayar... Muştuluqçu gəlib köynəyi (Yəqubun) üzünə sürtən kimi onun gözləri açıldı”.[ “Yusuf”, 93-96]
Bu ayə, öz atasının gözlərinin yenidən görməsinə Yusifin (ə) qeybi qüdrətinin səbəb olduğunu sübut edir.
Həzrət Musanın (ə) qeybi qüdrəti
Həzrət Musa (ə), o dövrün zalım hakimlərindən sayılan Fironla mübarizə etmək üçün Allahdan əmr aldı. Təbiidir ki, belə çətin mübarizə üçün Musaya (ə) peyğəmbərlik nişanələri və fövqəladə qüdrət lazım idi. Elə buna görə də, Allah öz əziz peyğəmbərini böyük möcüzələrlə silahlandırdı. Bu möcüzələrdən hər biri o həzrətin qeybi qüdrətinin nişanələridir. Burada nümunə üçün, bəzi Quran ayələrini xatırladırıq:
1) O, həzrətin ardıcılları susuzluqla üzləşən zaman, Allah Musaya (ə) əsasını daşa vurmağı əmr etdi. O daşdan Bəni – İsrailin dəstələrinin sayı qədər su çeşməsi axmağa başladı. Qurani-məcid Allahın bu barədə olan əmrini belə xatırladır:
“Yadınıza salın ki, Musa öz qövmü üçün su istədikdə, Biz ona: “Əsanı daşa vur!” –dedik. (O, əsanı daşa vuran kimi) ondan (daşdan) on iki çeşmə fışqırdı”.[ “əl-Bəqərə”, 60]
2) Həzrət Musa (ə) və ardıcılları Fironun qoşununun vasitəsilə izlənən zaman, Allah o həzrətə əsasını dənizə vurmağı əmr etdi. Dəniz yarıldı və o, ardıcılları ilə birlikdə xilas oldu. Quran bu barədə belə buyurur:
“Onda Musaya belə vəhy etdik: “Əsanla dənizə vur!” (Musa əsasını dənizə vuran kimi) o dərhal yarıldı və hər hissə böyük (uca) bir dağ kimi oldu”.[“əş-Şüəra”, 63]
Bu ayələrdən aydınlaşır ki, həzrət Musa (ə) Allahın izni ilə elə bir qeybi qüdrətə malik idi ki, əsasını dənizə vurmaqla, ardıcıllarını xilas edə bildi.
Quran ayələrində və hədislər üzərində aparılan təhqiqatla aydınlaşır ki, Allah övliyalarının peyğəmbər və ya rəsul olmamalarına baxmayaraq, Onun izni ilə fövqəladə işlər görməyə imkan verən qeybi qüdrətə malik olmuşlar. Bu barədə həzrət Süleymanın (ə) dostlarına diqqət yetirməyimiz kifayətdir:
“(Süleyman) dedi: “Ey əyanlar! Onlar müti vəziyyətdə (müsəlman olaraq) yanıma gəlməmiş, hansınız onun (Bəlqisin) taxtını mənə gətirə bilər?” Cinlərdən olan (çox qüvvətli və nəhəng) bir ifrit dedi: “Sən yerindən (taxtından) qalxmamış mən onu sənə gətirərəm. Mən bu işi görməyə çox qüvvətliyəm, etibarlıyam! Kitabdan (Allahın kitabından, yaxud lövhi-məhfuzdan) bir qədər xəbəri olan birisi[Bu bir şəxs idi, peyğəmbər deyildi. Deməli, Quran ayəsinə əsasən, peyğəmbərlərdən başqası da qeybdən xəbər verə bilər. Qeyd olunan ayə, bu məsələyə ən gözəl sübutdur.—Red.] dedi: “Mən onu sənə bir göz qırpımında (gözünü yumub açınca) gətirərəm!” (Süleyman) onu (taxtı) yanında hazır durmuş görüncə dedi: “Bu, Rəbbimin lütfündəndir (mərhəmətindəndir)”.[“Nəml”, 38-40]
Nəticə
Deyilənlərdən iki məsələ aydınlaşdı:
1. Quran ayələri Allah övliyalarının qeybi qüdrətlərini sübut edir. Çünki əsanı vurmaqla daş arasından içməli su çeşməsinin çıxması, dəniz suyunun yarılaraq, oradan keçənlər üçün yol açılması, əlacsız xəstəliklərin sağalması, ölülərin dirilməsi, həzrət İsanın (ə) palçıqdan quş düzəldərək onu canlandırması, həzrət Yusifin (ə) Yəqub peyğəmbərin (ə) gözlərinə şəfa verməsi və həzrət Süleymanın (ə) quşların dilini bilməsi kimi işlər xariqüladə, fövqəladə bir iş olaraq təbii qüvvələrin fövqündədir. Bunların hər biri Allahın saleh bəndələrinin qeybi qüdrətlərinin nişanəsidir.
2. Şübhəsiz, Quranın aşkarcasına Allah övliyalarının qeybi qüdrətə malik olduqlarını sübut etdiyi bir halda, bizim onların bu qüdrətlərinə iman gətirməyimiz Qurana tabeçilik və Quran məntiqi ilə uyğunluqdan başqa bir şey deyil. Belə bir etiqad tövhid dininin qəti prinsipləri ilə tam uyğun olaraq, heç vaxt şirkə səbəb olmur. Allah övliyalarının fövqəladə qüdrətinə iman gətirmək, onları Allah bilmək və ya Allaha aid olan işləri birbaşa onlara nisbət vermək deyil. Əgər belə olsaydı, tövhid nizamnaməsi olan Quran onlarda olan bu qüdrətin rəsmiyyətini tanımazdı. Biz hər bir kitab və sözdən öncə Qurani-kərimi öz düşüncə, təfəkkür, əməl, davranış və sözlərimizə istiqamətverici bilməli, həyatımızı onun aşkar ayələrinə uyğun tənzimləməliyik.
|